Главная / Наші публікації / Історія духовного гімну України «БОЖЕ, ВЕЛИКИЙ, ЄДИНИЙ»

Історія духовного гімну України «БОЖЕ, ВЕЛИКИЙ, ЄДИНИЙ»

24 червня 2018 року у День незалежності України о 18.00 за Києвом українці всього світу синхронно, долаючи часові пояси, виконали духовний гімн України «Боже, великий, єдиний».

Таке масштабне і потужне виконання молитви за Україну продемонструвало неймовірну єдність українців у цілому світі, їх віру в Бога і свою країну. У проєкті взяли участь професійні та аматорські колективи, церковні хори, студенти.

Яка ІСТОРІЯ НАПИСАННЯ цього пафосного, величавого твору?

Відомий український письменник і громадський діяч Олександр Кониський влітку 1884 р. відвідав Львів.

Тут його сердечно приймали як посланця з Великої України. Під псевдонімами Перебендя, Верниволя він друкував свої численні прозові твори, патріотичні вірші в галицькій пресі.

Перебуваючи у Львівській духовній греко-католицькій семінарії, О. Кониський по-дружньому розмовляв із семінаристами, спонукав їх до праці для свого народу та до «любові України – неньки».

В той час у Львівській духовній семінарії було створено комітет для підготовки і видання збірника пісень та хорових творів українських композиторів, який вирішено було назвати «Кобзар».

Комітет звернувся до Миколи Лисенка з проханням надіслати до нього свої твори. Не маючи адреси композитора, семінаристи вислали цей лист О. Кониському.

 У листі, зокрема, писали:

 «Ходить нам найбільше о те, щоби ми заспівали між українською родиною пісні, з котрих повіяло б новим життям, новими думками, новими шляхетними чуттями. Попри співи і пісні народні ліричного, любовного змісту, хай ідуть й інші нові пісні між народ». 

Далі вони просили покласти на музику добірні твори І. Франка, О. Кониського.

У листі – відповіді О. Кониський пише: 

«Я написав «Молитву українських дітей», а Лисенко завів її в ноти і прибрав дуже хорошу музику, котра тут усім дуже подобалася. На лихо, у нас не можна її надрукувати (за Емським указом 1876 в Російській імперії заборонено публікацію книжок українською мовою), а, на нашу думку, варто було б той гімн розповсюдити і в селах і в школах Галичини».

«Молитву» з нотами Кониський вислав до Володимира Шухевича з проханням, щоб видання було не розкішним, але якомога дешевшим, щоб і селяни могли його придбати, а гроші використати на видання «Кобзаря».

У відповіді В. Шухевич повідомляв про домовленість з літографією, умови і суму оплати за цю роботу. Він намагався делікатно повідомити про складність твору для дітей:

 «Позвольте тепер, що вискажу погляди наших людей на композицію. Она, як така, – прекрасна, але для дітей трудна до вивчення напам’ять. Темпо заповільнено. Я пробував своїх вчити – не здужали; Вахнянин хотів вивчити в школі, так на хлопцях було спізнати, що душа їх жару бажає. Тож розкажіть про се Лисенкові – яка його в тім думка. Она, яко молитва, – прекрасна, тільки не вкорениться між дітьми».

Автори не могли залишити поза увагою логіку зауважень про цей твір таких тямущих і авторитетних людей як В. Шухевич та відомий галицький композитор А. Вахнянин.

В дуже стислий час у музичну фактуру твору були внесені деякі зміни, автори відмовилися від призначення його для дітей і перевели його на жіночі голоси. На початку червня 1885 р. «Молитва» була надрукована у львівській літографії.

2 серпня «Молитва» була вперше виконана в Тернополі на літературно-музичному вечорі, проведеному з нагоди мандрівки львівських студентів на Поділлі. На цьому вечорі був присутній І. Франко, який залишив відгук про цю подію:

 «…Гімн той перший раз був виспіваний у Тернополі на вечерку під час мандрівки академічної молодіжі і визнав загальне одушевлення, надіятись треба, що той гімн, як і другії композиції, широко і швидко розійдуться по нашім краю, а особливо найдуть доступ до наших читалень та хорів селянських і міщанських і причиняться знаменито до будження руського духа та гарячої любові до тої Руси-України – цілої, великої і нероздільної помимо всяких кордонів».

Цю «Молитву» виконав місцевий жіночий ансамбль, який виступив на вечорі і в якому тоді співала юна Соломія Крушельницька з сестрами Осипою і Оленою.

Так, із Києва через Львів, Тернопіль почав своє життя цей небуденний твір нашої культури.

І сьогодні, як і 137 років тому, передана у вічний спадок рідній нації, дуже актуальна молитва – Гімн:

 

     «БОЖЕ ВЕЛИКИЙ, ЄДИНИЙ, 

       НАМ УКРАЇНУ ХРАНИ,  

       ВОЛІ І СВІТУ ПРОМІННЯМ 

       ТИ ЇЇ ОСІНИ»…

Любов Левенець, старша наукова співробітниця музею

Рекомендуємо

Німецький кабінет, поч. ХVII ст.

Добу розвинутого феодалізму репрезентують предмети побуту польської аристократії. Серед них особливе місце займає німецький кабінет виготовлений з горіха, ...

Дзеркальні обриси ескізів…

Пастельне зображення захоплює декоративізмом народного «примітивного» малярства, осмисленого сьогоденням…

Волинянину «запали» Заліщики…

Далекого 1955 року самобутній маляр Іван Гарасевич створив серію робіт, зафіксувавши краєвиди «самого» півдня Тернопільщини. У рамках мистецького проекту ...