Главная / Історія одного експоната / Портрет «СИГІЗМУНД ІІІ ВАЗА»

Портрет «СИГІЗМУНД ІІІ ВАЗА»

Арт-знайомство у дні-вечори Новорічні…

Календарне літочислення додало віку усім. А мистецьким колекціям, які сьогодні повернуть нас в минулі епохи, ще більшу цінність.

       XVIII вік – століття портрету.

Мистці пишуть живописні біографії знаних осіб. Вишуканій аристократичній верстві це дуже до вподоби. Тому художники завжди мають замовлення і щедру винагороду, а власники – вдоволення та гонор. Та історії людства притаманна змінність: постійна і безжальна. Отож, коли величне життя королів-вельмож у богемному супроводі вже ставало вичерпним, змізернілим, то на живописних полотнах не старів і не змінювався ніхто. 

 «Життя – коротке, а мистецтво вічне», – так стверджували древні римляни.

 Ці збережені портрети мають щось у собі. На них – обличчя і душі різних людей з прописаним стилем епохи та тенденціями моди: одяг, його крій, довжина, колір, головні убори, зачіски, аксесуари, косметика… і власна таємнича аура. 

У фонди Тернопільського обласного краєзнавчого музею такі живописні портрети потрапили ще у 1948 році. Деякі з них прикрашали раніше Кудринецький замок.

 (Про замок. Як оборонна твердиня був збудований у 1615 році магнатами Гербуртами. На початку XVIII ст. перетворений у резиденцію. Впродовж його історії змінювались як призначення так і власники – Гуменецькі, Козібродські. Останнім вдалося створити тут справжню мистецьку галерею з родинними (і не тільки) портретами та старовинними меблями). 

Сьогодні експонується частина кудринецької художньої колекції у залах нашого музею і ми радо запрошуємо її оглянути. Адже мистецтво здатне вселяти новорічно-різдвяний настрій.

 Надзвичайно цікавим є мистецький твір XVIII ст., який виставляється зрідка, лише для тематичних виставкових проєктів. В минулому він теж прикрашав стіни Кудринецького замку і був важливим свідком майже усіх його подій. Це класичний чоловічий портрет, виконаний дуже майстерно та професійно. Ким? Загадка. Художник свого підпису не залишив. Проте, назва твору на звороті зазначена.

Знайомтесь: ПОРТРЕТ «СИГІЗМУНД ІІІ ВАЗА». Його Величність – сам Король… «король Польщі, Великий князь Литовський, Руський, Прусський, Мазовецький, Жмудський, Інфляндський, спадковий король Шведів, Готів і Венедів». Народився в замку Гріпсгольм (Швеція) у 1556 році. Був сином шведського короля Юхана ІІІ Ваза та доньки польського короля Сигізмунда І Старого Катерини Ягеллонки. Він правив Річчю Посполитою 45 років (1587– 1632) і це були найкращі роки її розквіту. На українських землях за часів його діяльності було запроваджено реєстрові козацькі полки як військово-територіальні утворення, а також розширились земельні володіння українських і польських магнатів Острозьких, Замойських, Заславських, Любомирських, Потоцьких, Сенявських, Вишневецьких та ін. Він прожив 76 земних років.

    Сигізмунд ІІІ Ваза з портрету (погрудного) дивиться дуже проникливо, десь далеко, крізь століття (тільки невідомо: минулого чи майбутнього). Вже трішки втомлені невеликі підпухлі очі, але з життєвим блиском, шукають, зважують і, слухаючи своє серце, – спрямовані у лівий бік. У нього високо підняті брови, помітні дві складки на переніссі та довгий з горбинкою ніс… Його худорляве обличчя ще більш видовжують вузька борідка і опущені донизу невеликі сиві вуса. 

Він нагадує радше чарівника – у чорному капелюсі-циліндрі на голові, темній одежі з пишним білосніжним і таким дивним коміром довкола шиї… 

І тут варто зробити невеличкий опис-відступ цієї об’ємно вираженої деталі з картини. 

Цей комір називали раф, фреза, горгера або «млинове жорно», а походить він з іспанської моди XVI століття. Як правило, його шили з дуже тонкого полотна, потім робили складки і сильно крохмалили, а іноді навіть насаджували на дротяний каркас для щільності. Завдяки величезному розміру комір створював ілюзію маленької голови, що в епоху Відродження дуже цінувалося. До нього ставилися надзвичайно ніжно і це був аксесуар тільки заможних людей. «Млинові жорна» надавали обличчю поважності, а рухи робили повільними та плавними. Навіть ходять чутки про те, що один з англійських монархів просив гроші у парламенту, так як йому, ну дуже, хотілося придбати новий комір. А в королеви Єлизавети на службі була спеціальна людина, відповідальна за диво-комірці. Проте, вони були вкрай незручні. Через численні тонкі складки в тканині збиралося багато бруду, який потрібно було акуратно відчищати (до речі, можливо з цієї причини італійці придумали вилку!). Модний аксесуар європейських аристократів протримався два століття і як яскравий доказ тогочасної моди залишився на старих портретах.  

Цікаво було б якби король заговорив… Тоді можна було б «слухати не переслухати» хронікальні, мандрівні сюжети із власного життя: головокрутні ігри за престол, нескінченні військові походи, заколоти, блискучі тріумфи та тривожні фіаско. А ще – про романтику монархічних шлюбів – їх було у нього два: з Анною Австрійською Габсбург і Констанцією Австрійською Габсбург, які були рідними сестрами, про спадкоємця Владислава та ще чотирьох синів і двох дочок… – про усе їхнє королівське життя.

  Насправді, нам надзвичайно пощастило, що портрет короля «СИГІЗМУНД ІІІ ВАЗА» залишився у нашому у музеї, бо ж сам Кудринецький замок вцілілим не зберігся… Але усі його королівські історії зможуть оживати тільки з вами, дорогі наші відвідувачі. З нетерпінням чекаємо на Вас!!!

     Оленка Крупніцька, старша наукова співробітниця художньо-рекламного відділу.

 

Попередній запис

З Новим 2022 роком!

Наступний запис

З Різдвом Христовим!

Рекомендуємо

90 років з дня народження Івана Мердака

26 листопада виповнилося 90 років з дня народження Івана Мердака – талановитого уродженеця Лемківщини, який більшу частину свого життя проживав і творив на ...

Шкільне життя Тернополя першої половини ХХ століття із старої фотографії

Дню знань присвячується… Пам’ятка про Шкільне життя Тернополя першої половини ХХ століття із старої фотографії ГІМНАЗІЯ українського ...

Солом’яний павук – традиційний атрибут Різдва

В давні часи перед різдвяними святами був звичай робити солом’яних павуків, яких ще називали “різдвяними”.  Така традиція зародилася на ...